Zabawa. Wiemy, 偶e ka偶dy pies jej potrzebuje, cz臋sto wiemy te偶, jakie pe艂ni funkcje w psim 偶yciu. Jednocze艣nie cz臋sto mamy problem z tym, jak bawi膰 si臋 dobrze. W艣r贸d problem贸w wymienianych przy poruszaniu tego tematu na zaj臋ciach, s艂yszymy cz臋sto o:

  • nadmiernym nakr臋caniu si臋 w zabawie
  • gryzieniu po r臋kach
  • uciekaniem z zabawk膮
  • niech臋ci do podj臋cia zabawy
  • bardzo szybkiej utracie zainteresowania zabaw膮 z przewodnikiem

Wtedy okazuje si臋, 偶e temat bywa bardziej z艂o偶ony, ni偶 dotychczas wydawa艂o si臋 przewodnikom, a znaczenie maj膮 rzeczy, na jakie wcze艣niej by艣my nie wpadli.

Postawa przewodnika

Wydawa艂oby si臋, 偶e je艣li chcemy pobawi膰 si臋 z psem, to wystarczy wzi膮膰 do r臋ki zabawk臋 i zaproponowa膰 j膮 psu. I jestem nawet sk艂onna zgodzi膰 si臋 z tym zdaniem :D. Problem w tym, co to znaczy zaproponowa膰 i jak to robimy. Generalnie zabawka powinna uruchomi膰 zachowania z 艂a艅cucha 艂owieckiego. A nie ma w naturze takiego jelenia, kt贸ry podejdzie wilkowi pod paszcz臋 i powie 鈥渏edz mnie鈥 ;). Czyli po pierwsze – zabawka powinna by膰 uciekaj膮ca, a nie podk艂adaj膮ca si臋 psu. Po drugie – nasze ustawienie cia艂a w zabawie ma znaczenie. Im bardziej si臋 pochylamy, trzymaj膮c zabawk臋 przed sob膮, tym wi臋ksz膮 presj臋 nak艂adamy na psa. Zatem je艣li Tw贸j psiak ma problem z podj臋ciem zabawki, spr贸buj ucieka膰 ni膮 po ziemi, trzymaj膮c j膮 raczej obok siebie, ni偶 przed sob膮.

Zaanga偶owanie

S膮 psy, kt贸re wpadaj膮 w zabawk臋 jak dzik w 偶o艂臋dzie. I je艣li w zabawie z takim nakr臋conym psem, b臋dziemy werbalnie podekscytowani i nakr臋ceni, to mo偶e by膰 tak, 偶e nasz pupil 鈥渆ksploduje鈥 z ekscytacji i wtedy jakakolwiek p贸藕niejsza praca na zabawk臋 we藕mie w 艂eb, 艂膮cznie z nauczeniem psiaka wypuszczania zabawki na komend臋. Podobnie temat ma si臋 w przypadku psiak贸w mniej pewnych siebie – je trzeba zmotywowa膰 i warto pom贸c sobie w tym g艂osem i ruchem, ale trzeba by膰 szczeg贸lnie uwa偶nym na to, 偶eby nie przyt艂oczy膰 sob膮 psa. Je艣li w艂o偶ymy za ma艂o, psiak nie b臋dzie zainteresowany zabaw膮, ale je艣li przesadzimy, mo偶e po prostu ba膰 si臋 podej艣膰 bli偶ej. Dlatego w odpowiedzi na pytanie 鈥渏ak zachowywa膰 si臋 w zabawie z w艂asnym psem鈥 pomo偶e obserwacja pupila, jego komunikat贸w i zachowa艅.

 

Kryteria

Podstawowym wprowadzanym przeze mnie kryterium w zabawie, jest to, 偶eby psiak po wygraniu zabawki, sam chcia艂 t臋 zabaw臋 kontynuowa膰.I to mo偶emy oczywi艣cie zrobi膰 przez prac臋 na 2 szarpaki, proponuj膮c drugi, po zabraniu pierwszego. Ale to niekoniecznie uczy przynoszenia wygranego szarpaka przewodnikowi :). Zatem je艣li psiak na to pozwala, pr贸bujemy si臋 bawi膰 jedn膮 zabawk膮, ale kiedy pies wygra, zaczynamy od niego ucieka膰, zamiast zabiera膰 mu wygran膮 zabawk臋 samodzielnie :D. Naturalnym zachowaniem w zabawie mi臋dzy psami, jest m.in pogo艅. Zatem zaczynaj膮c ucieka膰, prowokujemy psa do gonienia nas, a je艣li zrobimy to odpowiednio szybko po wypuszczeniu zabawki z r臋ki, istnieje ogromna szansa, 偶e psiak pobiegnie za nami z zabawk膮 w pyszczku i wci艣nie nam j膮 w opuszczon膮 r臋k臋 :).

艁ap i pu艣膰

Kiedy psiak zna ju偶 podstawowe kryterium zabawy, warto nauczy膰 go 艂apania zabawki na zwolnienie i puszczania na pro艣b臋 przewodnika. Obie te komendy pozwalaj膮 wykorzystywa膰 zabawk臋 w treningu. W dodatku ambitne psiaki potrzebuj膮 kryteri贸w w zabawie, 偶eby ta by艂a dla nich ciekawa i anga偶uj膮ca. Dodatkowo w przypadku psiak贸w nakr臋conych, te komendy pozwalaj膮 nam regulowa膰 pobudzenie psa w zabawie.
Z 鈥溑俛p鈥 jest pro艣ciej. Po prostu zaczynamy ka偶dorazowo podk艂ada膰 has艂o, rozpoczynaj膮c zabaw臋 i uciekaj膮c zabawk膮 po ziemi. To 鈥減u艣膰鈥 znacznie cz臋艣ciej rodzi problem.

Przyczyn problemu z puszczaniem zabawki jest sporo. Do najcz臋艣ciej wyst臋puj膮cych nale偶y ko艅czenie zabawy po wypuszczeniu zabawki na komend臋, zanim jeszcze pies dobrze t臋 komend臋 pozna i zrozumie. Bo czy kto艣 z nas chcia艂by zostawia膰 jak膮艣 wa偶n膮 dla siebie rzecz cho膰 na chwil臋, gdyby mia艂a nam zosta膰 odebrana zaraz po tym?

Dodatkowo cz臋sto uczymy puszczania zabawki w serii. A to jest po prostu trudne i cz臋sto rodzi frustracj臋. Zatem ucz膮c puszczania zabawki, pozw贸lmy psu cz臋艣ciej j膮 wygrywa膰, a dopiero po kilku razach zatrzymajmy zabaw臋, wydaj膮c komend臋 鈥減u艣膰鈥. I koniecznie natychmiast po wypuszczeniu zabawki przez psiaka, wzn贸wmy zabaw臋 komend膮 鈥溑俛p鈥.

W przypadku ps贸w bardzo nakr臋conych, zatrzymuj膮c zabaw臋 warto zej艣膰 do poziomu psiaka (np. przykucn膮膰), docisn膮膰 艂okcie do cia艂a, ale reszt臋 przedramion wyluzowa膰. Napinanie zabawki prowokuje psa do dalszej zabawy, zatem je艣li chcemy uczy膰 wypuszczania, powinni艣my raczej wyluzowa膰 :). Dodatkowo, u wielu ps贸w, w wypuszczaniu zabawki, pomaga chwytanie jej bli偶ej pyszczka pupila.

Koniec

Wy偶ej napisa艂am, 偶e nie warto ko艅czy膰 zabawy, po wydaniu komendy 鈥減u艣膰鈥. Jak zatem to zrobi膰? U wi臋kszo艣ci psiak贸w genialnie sprawdza si臋 wprowadzenie komendy ko艅cz膮cej – np 鈥渒oniec鈥. I wprowadzamy j膮 najpro艣ciej na 艣wiecie :). Po prostu po wygraniu zabawki przez psiaka, m贸wimy 鈥渒oniec鈥 i zupe艂nie naturalnie odchodzimy, nie prowokuj膮c do dalszej zabawy i nie reaguj膮c na zaczepki. W zdecydowanej wi臋kszo艣ci przypadk贸w, psiak po chwili sam porzuci zabawk臋 w trawie, a my b臋dziemy mogli j膮 podnie艣膰 i schowa膰. U psiak贸w nakr臋conych nadmiernie, cz臋sto pomaga nast膮pienie na zabawk臋 przed podniesieniem jej z ziemi. To troszk臋 tak, jakby艣my m贸wili psu 鈥渢eraz to moje, nie bawimy si臋鈥.

Co dalej?

Po wprowadzeniu podstawowych kryteri贸w w zabawie, otwiera si臋 przed nami ogromne pole mo偶liwo艣ci. Zabawka mo偶e pos艂u偶y膰 za nagrod臋 w treningu, jeste艣my w stanie naprowadza膰 ni膮 na 艂atwiejsze komendy, przyspieszy膰 psa w pracy. Na zabawk臋 mo偶emy zrobi膰 genialny trening autokontroli, pracowa膰 z nagrod膮 od艂o偶on膮 lub odroczon膮, wykorzysta膰 j膮 jako roz艂adowanie po sytuacji trudnej, zacz膮膰 jej szuka膰 na spacerach鈥 Ocean pomys艂贸w ogranicza tylko nasza wyobra藕nia :).
Dobrze wypracowane kryteria w zabawie podnosz膮 motywacj臋, obni偶aj膮 napi臋cie i frustracj臋, pomagaj膮 w samokontroli. Je艣li macie problem w zabawie z psiakiem, kt贸rego nie umiecie samodzielnie przeskoczy膰, warto popracowa膰 nad nim pod okiem instruktora. To w ko艅cu jedna z podstawowych potrzeb elastycznych naszych ps贸w i naprawd臋 warto realizowa膰 j膮 w taki spos贸b, jaki b臋dzie s艂u偶y艂 Waszemu psu :).