Każdy z nas chce mieć super wyszkolonego psiaka, który bezbłędnie wykonuje ćwiczenia, jest skupiony i zawsze nas słucha. No przyznać się, kto nie chciałaby, aby właśnie tak wyglądało życie z psiakiem? Czy jest to możliwe? Odpowiedziałabym, że tak, ale też, że niekoniecznie 😉
Budowanie zachowań u psów to proces, zawsze wymaga czasu. Różne są też psiaki, więc każdego trzeba traktować bardzo indywidualnie.
Wielu opiekunów psów przychodzi na zajęcia, aby nauczyć się podstawy posłuszeństwa i przepracować jakiś problem np. brak neutralności względem otoczenia, brak pewności siebie u psiaka, lęk separacyjny itd.
Szybko można się zorientować, że posłuszeństwo nie jest lekiem na problemy, w których dominują emocje, może nam to bardzo pomóc, ale bez dodatkowej pracy nie będzie to wystarczające. To bardzo istotne, aby mieć świadomość tego, że często praca z psem odbywa się na wielu płaszczyznach.
No dobra, ,, skoro mamy już wyjaśnione’’ skupmy się na tym, by zrozumieć jak pracować tak, by psiak rozumiał i wykonywał zadania skrupulatnie zwracając uwagę nawet na drobne szczegóły.
Po pierwsze sami musimy wiedzieć czego psa uczymy oraz w jakiś sposób. Jest to ważne, ponieważ jeśli sami nie wiemy co robimy, to jak chcemy nauczyć tego naszego psa?
Metody w pracy z psami są różne, można uczyć przez oferowanie, wyłapywanie, naprowadzanie itd. Bez względu na to którą metodą uczymy, a raczej z której metody korzystamy w danym ćwiczeniu powinniśmy ją rozumieć.
Po drugie dla wszystkich niecierpliwych, którzy szybko oczekują spektakularnych efektów zła wiadomość.,, Bez pracy nie ma kołaczy’’!
Pies potrzebuje czasu, żeby nauczyć się danego zachowania, ba! Potrzebuje również to zachowanie zgeneralizować, zatem jeśli nauczysz psa wielu różnych fajnych rzeczy w domu, to może okazać się, że nie będzie to tak świetnie działało w środowisku z rozproszeniami np. park, osiedle itd.
Po trzecie uczymy psa tego, co na dany moment jest możliwe do osiągnięcia np. pies nie radzący sobie w bliskim kontakcie z człowiekiem, nie będzie od razu pięknie chodził przy nodze. Zanim go tego będziemy uczyć, można wykonać szereg innych ćwiczeń przygotowujących go do ćwiczenia docelowego, albo np. młody szczeniak nie jest w stanie skupić się na bardzo długo, więc też nie powinniśmy oczekiwać zbyt wiele. 😉
I teraz coś co jest bardzo ważne!
Umiejętności psa są odzwierciedleniem tego jak z nim pracujemy. Niejednokrotnie spotkałam się z pytaniem: A czemu on to robi tak, a nie tak? Jak myślicie? No właśnie, tak go nauczyliśmy!
Żeby móc to sobie zobrazować podam prosty przykład. Uczymy psa chodzenia przy nodze.
Czego chcę nauczyć: Chodzenie przy nodze czyli:
głowa jest na wysokości mojego uda, wzrok skierowany na moją twarz, pies jest blisko mnie (albo nawet z założeniem, że barkiem dotyka mojej nogi), porusza się dostosowując tempo do mojego tempa. Nagroda zawsze wydawana w tym samym miejscu.
Jasno sprecyzowane gdzie, co i jak. Powtórzone set razy daje nam efekt pięknego chodzenia przy nodze.
Jak często trenujemy z psem? 😀 😀
Ręka raz bardziej z przodu, raz z tyłu, a tu smaczków zabraknie, nerwowo szukamy ich po kieszeniach, albo co gorsza w jakiś woreczkach, albo dekoncentrujemy się urządzamy pogawędki, a tu telefon zadzwoni no i… KLOPS! 😀
Właśnie nauczyliśmy psa, że czasem ma iść bardziej z przodu, z tyłu, za chwilę już nie musi iść przy nodze, bo opiekun jest zajęty czymś innym i w efekcie nasz pies nie wie co ma robić i panuje chaos.
Jesteście w stanie wyobrazić sobie, że ktoś chce Was nauczyć załóżmy choreografii tanecznej, ale podczas zajęć nie pokazuje Wam dokładnie jak ma to wyglądać, co chwilę przerywa, bo musi koniecznie odebrać telefon, pokazuje Wam jednocześnie 5 kroków, a Wy dopiero rozpoczynacie przygodę z tańcem. Na sam koniec oczekuje od Was, że bezbłędnie wykonacie układ na scenie, gdzie macie przed sobą sporą publiczność? Możecie sami sobie odpowiedzieć, czy naprawdę bylibyście w stanie czegoś się nauczyć 😊
Pamiętajcie, że nasze psy uczą się wszystkich tych elementów, które bardzo często ułatwiają nam wspólne życie, ale zanim się tego nauczą potrzebują dobrego nauczyciela, aby pokazał im dokładnie w jaki sposób mają to robić, one tego nie wiedzą, ale przy odpowiednim treningu chętnie się uczą!